رهنمودهای مقام معظم رهبری


 






 
جهت گیری همه فعالیتهای قرآنی باید به سمت ظهور و بروز عملی آموزه ها و دستورات قرآنی در جامعه و رفتارهای فردی و جمعی باشد و این هدف جز با آشنایی صحیح آحاد جامعه با مفاهیم و معانی قرآن و هدایت پژوهش های قرآنی در این مسیر، امکان پذیر نیست.
اسلام، برای زن احترام و شخصیت قائل است و زمینه بروز استعدادهای فراوان بانوان در سطوح مختلف خانواده، جامعه و بین المللی را بمنظور کسب علم و دانش، تحقیق و پژوهش و تربیت و سازندگی فراهم می کند.
جامعه ایران بدلیل فاصله بسیار زیاد با قرآن در دوران طاغوت، عقب ماندگی هایی از لحاظ تدبّر در قرآن و ظهور عملی دستورات قرآن در زندگی فردی و جمعی دارد که باید تلاش شود این عقب ماندگی ها برطرف شوند.
تشکیل نظام جمهوری اسلامی در ایران یکی از بزرگترین و مهمترین موارد عمل به قرآن بود که انجام شد و این حقیقت واضح و بدیهی غالباً مورد غفلت قرار می گیرد.
تشکیل نظام جمهوری اسلامی، بهترین زمینه عملی را برای سازندگی قرآنی بوجود آورده است و باید تلاش شود در این چارچوب، رفتارهای فردی، خانواده، مدیریتی، سازمانی، سیاسی، بین المللی، و رفتارها در مراکز آموزشی، علمی و تحقیقاتی بر اساس اسلام و قرآن شکل گیرد.
جهت گیری پژوهش های قرآنی باید به سمت عینیت بخشی دستورات قرآن در جامعه و زندگی مردم باشد.
پژوهنده قرآن باید از نظر روحی و درونی زمینه پذیرش حقیقت ناب قرآن را داشته باشد زیرا در غیر اینصورت ممکن است پژوهش در قرآن، در جهت مخالف آن استفاده شود.(29/7/1388)
حج باید مظهر عزم راسخ امت اسلامی در مقابل هر اقدام تفرقه افکنانه و مخالف وحدت و پیشرفت دنیای اسلام باشد.
از فرصت حضور در کنار مسجدالحرام و مسجد النبی و مراقد ائمه هدی و بزرگان صحابه، باید در جهت افزودن سرمایه ایمان، معنویت و خشوع در مقابل پروردگار استفاده کرد.
زائران باید مراقب باشند که این فرصت گرانبها، صرف کارهای کم ارزش دنیوی نشود.
زائر ایرانی می تواند با رفتار، حرکات و منش مبتنی بر آداب اسلامی، اسلام جمهوری اسلامی ایران را به زائران دیگر کشورها معرفی کند.
امام بزرگوار ما که انسانی بیدار و آگاه بود، همواره همه زائران خانه خدا را به حضور در نمازهای جماعت توصیه می کردند زیرا این حضور یکی از مصادیق عملی نمایش وحدت است.
مظهر توحید، حج است زیرا در حج اثبات ولایت خداوند و نفی ولایت غیر پروردگار وجود دارد و این، همان برائت است.
اقدامات خونینی که در برخی کشورهای اسلامی از جمله عراق، پاکستان و برخی نقاط کشور انجام می شود، با هدف ایجاد تفرقه و اختلاف میان مسلمانان شیعه و اهل سنت است، بنابراین موضوع اتحاد مسلمانان، باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.
کسانی که این اقدامات تروریستی و خونین را انجام می دهند، مستقیم یا غیر مستقیم، عوامل بیگانه هستند.
حجاج بیت اللّه الحرام نمی توانند در مقابل آنچه که در جهان اسلام بویژه در عراق، افغانستان، فلسطین، و بخشی از پاکستان روی می دهد، بی تفاوت باشند.
در حج باید نسبت به کارهای خلاف وحدت اسلامی و یا تلاشهایی که برای ضربه زدن به پرچم برافراشته دنیای اسلام، که در ایران به اهتزاز درآمده است، حساس بود.
اینگونه اقدامات، بر ضد وحدت و در جهت اهداف و خواسته آمریکا، و سرویس های جاسوسی بیگانه است و دولت سعودی باید به وظیفه خود برای مقابله با اینگونه اقدامات عمل کند.(5/8/1388)
منبع :ماهنامه پاسدار اسلام شماره 335